Huolenpito on tunne, jonka haluamme välittää työntekijöillemme ja asiakkaillemme sekä varmistaa koko arvoketjussamme.
Kun pidämme huolta muista, pidämme huolta myös kestävästä yhteiskunnasta.
Laadukas esihenkilötyö ja henkilöstön hyvinvointi on kaiken perusta. Teemme suunnitelmallista työtä rekrytoinnissa sekä hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja tasapuolisuuden varmistamisessa. Luotettavuus ja reiluus ovat sanoja, joilla meitä kuvataan. Meidän mielestä työssä pitää voida myös innostua!
Työllistämme yli 2000 työntekijää viidessä maassa ja noin sadan eri tehtävänkuvan mukaisissa töissä. Kaupan alalle poikkeuksellisen suuri osa, 60 prosenttia, työntekijöistämme on vakituisessa työsuhteessa. Työntekijöidemme keski-ikä on hieman yli 30 vuotta.
Meillä saa innostua
Meillä tehdään töitä innostuneesti ja kaveria auttaen. Henkilöstötutkimus vahvistaa tämän vuodesta toiseen. Innostus onkin yksi tärkeimmistä työhyvinvoinnin mittareistamme, koska se on avain moneen lukkoon: innostus ruokkii uuden oppimista ja auttaa sietämään painetilanteita.
Innostusta tukee se, että moni työntekijämme saa tehdä työtä rakkaan harrastuksensa parissa, oli se sitten motocross, kalastus tai jokin muu. Organisaatiomallimme tarjoaa myös luontevia urapolkuja.
Laadukas johtaminen luo hyvinvointia
Johtamisessa tavoitteenamme on tasalaatuisuus. Hyvä johtaminen luo pysyvyyttä ja helpottaa esimerkiksi rekrytointeja. Tätä seuraamme henkilöstötutkimuksen avulla. Tutkimuksessa on mukana myös nollatoleranssikysymyksiä, jotka antavat tärkeää tietoa epäasiallisesta käytöksestä ja kiusaamisesta – ja mahdollisuuden puuttua niihin. Työkulttuurimme perustuu tasa-arvoiseen kohteluun, emmekä hyväksy syrjintää. Tavoitteenamme on turvallinen, yhteisöllinen ja arvostava työyhteisö kaikille työntekijöillemme.
Tasalaatuisuutta johtamiseen tuo hyvän perehdytyksen lisäksi jatkuva osaamisen kehittäminen ja työssä oppiminen. Kannustamme opiskelemaan työn ohessa ja tarjoamme esihenkilöiden avuksi paljon työkaluja toimipaikkakohtaisista kyselyistä työterveyshuollon esihenkilöklinikoihin.
Ilman esihenkilöiden sitoutumista ja vastuunottoa jäisimme kauas työturvallisuustavoitteistamme. Vaalimme kulttuuria, jossa työturvallisuuspuutteita havainnoidaan, niihin puututaan ja ne korjataan viipymättä.
Hyvän mielen työpaikka
Olemme Hyvän mielen työpaikka. Tunnustuksen myöntää Mieli ry. Kiinnitämme mielen hyvinvointiin paljon huomiota ja tavoitteemme on laskea mielenterveyssyistä johtuvien sairauspoissaolojen määrää.
Mielen hyvinvointi on tärkeässä roolissa, kun valmennamme esihenkilöitämme tai teemme yhteistyötä työterveyshuollon kanssa. Pilotoimme esimerkiksi uhkatilanteiden purkamiseen ryhmäterapiaa ja tarjoamme verkkokursseja ajankäytön hallintaan ja oman jaksamisen tukemiseen.
Erityisesti nuorten mielenterveys ansaitsee saada huomiota, jotta sen negatiivinen kehä saadaan koko yhteiskunnassa katkaistua. Kaikissa ikäryhmissä kiinnitämme aiempaa enemmän huomiota myös psykososiaaliseen kuormitukseen.
Työ antaa edellytykset hyvinvoinnille
Olemme laatineet työhyvinvointiohjelman, jossa on toimintaamme kuvaavat tavoitteet ja mittarit. Seuraamme monia mittareita terveysprosentista vaihtuvuuteen ja pyrimme tunnistamaan heikkoja signaaleja, jotta voimme ennakoida haasteet.
Olemme kehittäneet työterveyden roolia työhyvinvoinnin tukijana juuri meidän toimintamme ja työntekijöidemme hyväksi. Määräaikaisten tarkastusten sijasta teemme työterveydessä täsmätarkastuksia. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön esihenkilöklinikka-konseptin, jossa työterveys on osana esihenkilötyön arkea.
Yhtä tärkeää kuin turvallinen työnteko on turvallinen asiointi ja onnistuneet kohtaamiset. Positiivista kierrettä syntyy, kun työntekijät voivat hyvin, ja asiakas saa miellyttävän palvelukokemuksen.
Turvallinen asiointi rakentuu osin fyysisistä asioista, kuten parkkialueiden ja sisääntulojen valaistuksesta sekä tehokkaasta liukkauden torjunnasta. Se tarkoittaa myös toimintatapoja, kuten asiakastietojen luottamuksellista käsittelyä tai uhkatilanteiden ennakointia.
Kun kaikki sujuu, siitä on mukava kuulla. Arvostamme sitä, että saamme paljon palautetta asiakaspalvelusta. Meidät on myös palkittu parhaana myyntiorganisaationa ja meillä on tutkitusti uskolliset asiakkaat.
Hyvän asiakaspalvelun kivijalkana on asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu ja asiakasdatan vastuullinen käsittely, hymy ja hyvät neuvot tulevat kaupan päälle.